tirsdag 12. februar 2013

NM 2013


Som tradisjonen tro, tok jeg også i år turen til Grieghallen for å være tilskuer på vinterens flotteste musikalske begivenhet. NM er og blir noe jeg ser fram til år etter år. I år er det 20 år siden jeg første gang deltok i NM, da som musikant i 3.divisjon, og jeg husker enda pliktnummeret Amaranth. 

Allerede kl 6 fredag morgen satte jeg meg på bussen til Bergen. Planen var å høre så mye musikk som mulig. Kl. 10.50 satt jeg klar i Grieghallen og fikk med meg litt av 2. divisjon. Jeg hørte Trondheim Politi's Brassband, Jølster Musikklag og Laksevåg Musikkforening. I år hadde jeg også et par avtaler med bekjente som gjorde at jeg fikk et avbrekk i all musiseringen. Dagen fortsatte derfor på Holbar med en god lunsj med ei venninne før vi avsluttet med en god kopp kaffe på Chillout. Kl 16.30 var jeg i midlertid klar til å få med meg elitedivisjonen og pliktnummeret A tale as yet untold. Stykket er ikke ukjent for meg. Jeg hørte det for første gang med Cory Band i 2010. Den gang likte jeg ikke stykket særlig mye, men etter at jeg kjøpte dvd'en fra EM 2010 fikk jeg hørt det flere ganger, og ble mer fortrolig med stykket. Videre hørte jeg også stykket bli spilt av Lyngby-Taarbæk Brass Band i EM i 2011. Det blir nok aldri et favorittstykke, men det inneholder flere flotte musikalske elementer, f.eks en flott euphsolo i andre sats.

Molde Brass Band

Molde Brass Band starter fint, men har noe hard klang i ff. De viser god teknikk i horndel i 1.sats. Euphen stresser litt i høyden i 2. sats. Fin hornsolo. Fin pp og bra oppbygning til ff. Bra balanse mellom kornett/grovmessing på slutten av 3. sats. Flott slagverk. Minuset er for hard klang generelt i sterke partier.

Sola Brass Band

Fin åpning. Mangler litt på klang, savner detaljer i sterke partier. Euphen stresser litt i rolig del, stykket går veldig høyt i euphonium. Veldig fin barytonsolo og hornsolo. Det er kanskje litt sterkt i pp-partiet, men bygger seg fint opp til ff. Nydelig kornettsolo. Igjen en noe hard klang i ff. Det mangler litt på balanse i 3. sats. Et pluss for en veldig god eb-kornett.

Eikanger-Bjørsvik Musikklag


Flott åpning av Eikanger. Et stort pluss for flott klang i korpset, i tillegg til riktig balanse. Det låter tøft i kornetter med flott bakrekke som spiller for full hals. Også et pluss for god zylofon (tror det er zylofon, er veldig dårlig på navn på slagverkinstrumenter), som en ny effekt som jeg ikke har lagt merke til før. David King er flink på å få frem detaljer i stykket. Fin euphsolo, men som de andre, er det også litt anstrengt i høyden. Flott baryton og hornsolo. Fin pp og flott oppbygning til ff, spesielt flott oppbygning i kornetter, igjen er balansen perfekt. Veldig fin eb-kornett og euph-duett. Igjen en flott balanse på slutten av stykket, meget gode tromboner. En knallslutt. Dette kan godt holde til ledelse tenker jeg, uten å ha hørt andre korps. Dette var bra!!!

Jaren Hornmusikkforening
Fin start, men noe hard klang, mangler også litt på balanse. Veldig flott klang i euphonium. Dagens beste klang, men også denne karen sliter litt i høyden. Noe sterkt i pp-partiet, men fin crescendo opp til ff. Grei start på 3. sats. Fine tromboner på slutten av stykket.

Stavanger Brass Band
Flott start. Nydelig balanse i kornetter. Flott klang. Dagens beste korps i ff. Fin start på 2.sats. Litt svak euph, og litt skødd i høyden. Dagens flotteste barytonsolo, litt skødd i horn. Finn pp og crescendo. Flott ff. Bra tromboner på slutten.

Tertnes Brass 

Dagens overraskelse. Fin start. Godt ensemblespill. Flott klang, fin balanse. Fin start på 2. sats. Solid euphonium, baryton og hornsolo. Igjen, fint ensemblespill. Fin dynamikk. Flott pp og oppbygning til ff. Litt rusk i kornetter i starten av 3. sats. Ellers fin flyt gjennom satsen. God avslutning, fin ff-klang. Hadde ikke forventet et så god prestasjon fra Tertnes, som vanligvis befinner seg i nedre del av resultatlista.

Manger Musikklag

Fin start. God drive, det er lett å bli engasjert her. God balanse i kornetter. Bra samspill og flyt gjennom hele satsen. Litt usikker start på 2. sats, men nydelig euph-solo, kanskje dagens beste. Også meget god barytonsolo og hornsolo. Nydelig euph- og eb-kornett-duett. Fin start i 3.sats. Her igjen, flott flyt og driv gjennom satsen. Super balanse, litt synd med trombonesolo. Bra slutt. Dette er på nivå med Eikanger. Vanskelig å skille prestasjonene her.

Krohnengen Brass Band
Fin start. Fin klang, men noe plain, lite som skjer musikalsk, savner med engasjement. Stort potensiale her. Fin start på 2.sats. Ok solo i euph, baryton og horn. Greit gjennomført. 3. sats: Savner mer drive. Kjedelig, men klangen i korpset er det ingenting i veien med. 

Ila Brass Band
Fin start. Mangler dog litt på balanse i kornetter, savner mer bakrekke. Fin 2. sats. Nydelig euph-solo, Finn Magnus spiller så fint. Litt skødd på horn. Fantastisk solokornett. Litt synd med tromboner på slutten. Beste åpning av 3. sats i dag. Erlend vet hvordan den skal spilles. Mangler dog noe på balanse. Mangler råere tromboneklang på slutten. 

Oslo Brass Band
I tillegg til Tertnes, er Oslo Brass den andre overraskelsen jeg blir servert i dag. Oslo spiller godt, de får mye ut av musikken, man blir engasjert. Bjørn Sagstad har virkelig gjort en god jobb her. Jeg er dog bare noe skeptisk til den litt harde klangen i ff, de spiller godt ut i ff, men noe hardt er det. Jeg minnes fra tidligere EM hvor Waldsang har noe av samme spillestil som Oslo. Waldsang spilte veldig sterkt i ff, og med en noe hard klang, men ble belønnet av dommerne, så jeg tror Oslo nok også har en sjanse her hvis dommerne legger vekt på det musikalske, for her spiller Oslo godt. En fin avslutning på pliktnummerkvelden.

TIPP PLIKTNUMMER 

1. Manger 
2. Eikanger-Bjørsvik 
3. Stavanger 
4. Oslo 
5. Tertnes 
6. Krohnengen 
7. Ila 
8. Jaren 
9. Molde
10. Sola

RESULTAT PLIKTNUMMER

1. Eikanger                        98 p
2. Manger                          97 p
3. Oslo                               95 p 
4. Stavanger                       94 p
5. Jaren                              92 p 
6. Tertnes                           91 p
7. Krohnengen                   90 p
8. Ila                                   88 p
9. Molde                             87 p
10. Sola                              86 p 

Lørdag startet jeg dagen i 4 divisjon. Det lokale korpset, Tysvær Brass var klar på scenen kl 11 for å spille Heart og a Salvationist av Anders Bejer. Jeg hørte dette stykket med Gjallarhorn for noen år siden, og likte det veldig godt, var derfor veldig glad for at Tysvær hadde valgt dette stykket. Synes Tysvær spilte godt, la merke til hvor rent det var, noe som vanligvis er et fravær i denne divisjonen.

Senere på dagen fikk jeg også med meg noen 1. divisjonskorps som Sørum Musikklag med Rococco Variations, Kleppe Brass med Harmony Music og Radøy Brass med Dances and Arias (se bilde).

Etter en liten pause, fikk jeg til sist også med meg Alexander Brass Band og deres selvvalgte nummer, High Peak av Eric Ball.

Kl 14.45 var jeg veldig klar for å høre selvvalgtprogrammet til elitekorpsene. Krohnengen var så (u)heldig å starte hele seansen.

Krohnengen Brass Band
Krohnengen valgte å spille 31342 feet i år. Et relativt nytt stykke vil jeg tro. Jeg trodde jeg hadde hørt det i NM før, men det viser seg at det var i EM i fjor. Da spilte sveitsiske Ensemble de Cuivres Valaisan stykket. Jeg husker ikke mye av det, det er et stykke som har vanskelig for å feste seg, jeg vil betegne det som samtidsmusikk. Men Krohnengen spiller med god drive gjennom hele stykket. Bra euph-spill. En fin klang i korpset.

Eikanger-Bjørsvik Musikklag

Eikanger spiller et av mine absolutte favorittstykker, Spiriti av Thomas Doss. Flott åpning. Dette er spill i mesterklasse. Meget bra ensemblespill. Nydelig klang i eb-kornett, bortsett fra et par glipp i eb-kornett, er dette stykket nærmest perfekt musisert. Meget gode tromboner. Generelt en veldig bra klang og bra balanse i korpset. Særdeles god musikkopplevelse dette.

Sola Brass Band
Sola Brass har valgt å spille Odin, pliktnummeret fra 2008. Jeg må si at jeg ikke husker hvordan Odin låter i det hele tatt, og når jeg hører Sola spille stykket, er det som å høre et nytt stykke musikk. Er nok ikke helt overbegeistret over stykket må jeg innrømme, føler ikke stykket fører til noe, ingen klimaks, ikke noe å holde fast i. Sola mangler også en del på klang og balanse i forhold til de beste korpsene i eliten.

Oslo Brass Band
Oslo har valgt å spille Masquerade. Det er et velkjent stykke av Philip Wilby. Jeg liker mye av Philip Wilby sin musikk, men må ærlig innrømme at jeg aldri helt har fått taket på Masquerade. Det engasjerer meg ikke på samme måte som andre Wilby-verk. Når det er sagt, spiller Oslo også godt i dag. Fint ensemblespill. Klangen i ff er bedre enn i går. Flott euph-spill, og en bra avslutning.

Stavanger Brass Band
Stavanger har valgt å spille From Ancient Times. Et velkjent stykke, og kanskje det stykket jeg har hørt flest ganger "live". Siden det ble brukt som pliktnummer i EM i 2009 i Oostende, har det blitt brukt som selvvalgt i utallige konkurranser siden. SBB åpner fint med flott euph. Men herfra går det nedover. Alt for hard kornettklang, og ikke i balanse med resten av korpset. Mange glipp i solistdel, spesielt baryton/horn og flugelhorn. Henger ikke sammen. Andante con moto i 289 låter også uryddig. Husker fra 2009 at denne delen var det faktisk kun Eikanger og Cory som fikset. Utrolig vanskelig å få denne delen detaljert nok. Kaotisk sluttdel. Overdøvende kornetter med hard klang. Låter ikke bra og korpset er ikke sammen. Dette var en skuffelse. Jeg kjenner dette stykket så godt gjennom årene at jeg vet hvordan jeg vil at det skal låte, og dette var langt fra noen god tolkning av stykket. Tror heller ikke dommerne er imponert av denne versjonen. Det er synd, for jeg ønsker sterkt at Stavanger skal være i toppen igjen. De spilte jo så godt i Siddis.

Tertnes Brass

Tertnes spiller Seid i år. Nok et stykke jeg ikke er helt overbegeistret over. Som med Odin, føler jeg ikke stykket fører noe sted. Hver gang jeg hører Seid (og jeg har hørt det en del ganger), føles det som jeg hører et nytt stykke. Det er ingen holdepunkter i musikken som hjernen husker. Tertnes spiller greit, bortsett fra noen få glipp i solokornett, euph og eb-kornett. Liker klangen i korpset, føles virkelig som et elitekorps og ikke noe 1. divisjonskorps.

Ila Brass Band
Ila spiller Titan's Progress, et av mine favorittstykker. Liker kontrastene i starten med nydelig musikk som blir avbrutt av disharmoniske effekter. Korpset spiller greit, ikke de store klimaks. Meget gode solister, spesielt på euph, baryton, flugelhorn og solokornett. God trombonegruppe.

Jaren Hornmusikkforening
Jaren spiller også Titan's Progress. Fin start. Grei gjennomføring, sliter litt i horn av og til, og korpset har generelt en litt hard klang.

Manger Musikklag

Manger spiller Cantigas, et stykke de også har spilt tidligere, i 2006. Som med Seid, er det et stykke jeg ikke er helt overbegeistret over. Bortsett fra basstrombonesoloen er det lite knagger å henge musikken på. Dog engasjerer det litt mer enn Seid, og spesielt fordi Manger spiller godt. Som i går, spiller Manger med flott klang. Basstrombonesoloen i 2. satsen er i verdensklasse, fantastisk flott. Nydelig flutter. God driv gjennom hele stykket, dette var artig å høre på, man blir så engasjert som publikum når man blir presentert for et så godt brass band. Dette var virkelig bra, og dette er det eneste korpset som har mulighet å skyve unna Eikanger fra gullplassering.

Siden Cory Band skulle holde festkonsert i dag, skippet jeg Molde sin presentasjon av St. Magnuse, selv om det jo er et flott stykke musikk. Jeg var faktisk veldig sliten etter å ha hørt så mye musikk hele dagen, at jeg trengte en times pause før festkonserten.

TIPP SELVVALGT

1. Eikanger
2. Manger
3. Krohnengen
4. Oslo
5. Ila
6. Tertnes
7. Stavanger
8. Sola
9. Jaren

RESULTAT SELVVALGT

1. Manger                     96 p
2. Eikanger                   95 p
3. Stavanger                  93 p
4. Oslo                          92 p
5. Jaren                         91 p
6. Molde                       89 p
7. Ila                             88 p
8. Krohnengen             87 p
9. Sola                          86 p
10. Tertnes                   85 p

TIPP SAMMENLAGT

1. Manger
2. Eikanger
3. Oslo
4. Tertnes
5. Krohnengen
6. Ila
7. Stavanger
8. Molde
9. Sola
10. Jaren

RESULTAT SAMMENLAGT

1. Eikanger                  98 p + 95 p = 96,5 p
2. Manger                    97 p + 96 p = 96,5 p
3. Oslo                         95 p + 92 p = 93,5 p
4. Stavanger                 94 p + 93 p = 93,5 p
5. Jaren                         92 p + 91 p = 91,5 p
6. Krohnengen             90 p + 87 p = 88,5 p
7. Tertnes                     91 p + 85 p = 88 p
8. Ila                             88 p + 88 p = 88 p
9. Molde                       87 p + 89 p = 88 p
10. Sola                        86 p + 86 p = 86 p


Corys festkonsert på lørdag var veldig flott. 

Det var spesielt kjekt å høre Owen Farr's Rondo igjen. 

Sist gang jeg hørte Rondo av Saint-Saêns, var i august i Swansea, og da hadde han nettopp skrevet det ferdig for horn og piano, og treget litt over at han ikke hadde latt pianoet spille mer, for det var ikke mye pause i solohornstemmen. Han brukte sirkelpust for å kunne spille det, midt i et heseblesende løp. Jeg er helt fascinert over at det overhode er mulig å spille dette teknisk, men Owen er i en klasse for seg. I kveld, hadde han arrangert stykket for brass band. I tillegg til dette stykket fikk vi også servert en flott eb-kornett solo av Steve Stewart, den nye eb-kornettisten til Cory, som allerede har rukket å bli årets sopranospiller i 2012.

Til avslutning spilte de et stykke av Mahler som jeg syntes låt fenomenalt for brass band. 


Søndag kl 12 var jeg igjen klar for mer Cory-klang i Korskirken. For en gangs skyld var det varmt i kirken, det var det ikke sist når Black Dyke spilte i Korskirken. Cory hadde laget et fint musikalsk program, hvor vi fikk servert noen flotte soloer av principalkornetten, soloeuphen, flugelhornet og solotrombonen. De spilte Mahler igjen, noe som hørtes enda mer majestetisk ut i kirkeakustikken. Som ekstranummer slo de til med Bach's Toccata og Fuge i D-moll. Denne låt bare så bra, og min venninne (som ikke spiller i brass band selv) syntes denne låten var knalltøff. En flott avslutning på en flott helg. 








Ingen kommentarer: